BOEL-test och två nya tänder på G!

I fredags var BVC-sköterska hos oss på hembesök och gjorde ett sk BOEL-test (BOEL står för Blicken Orienterar Efter Ljud). Jag var lite smått nervös för att det inte skulle gå att genomföra, dels för att Melbisenv arit så förkyld och ledsen de sneaste dagarna så jag tänkte att hon kankse inte alls var mottalgig frö nåt som inte tillhör det vanliga. Men mest var jag nervös för om Melba överhuvudtaget skulle reagera på sköterskan, eftersom Melba har varit totalt nonchalant och oberörd samtliga gånger på alla kontroller. Sköterskan sa sist att hon hoppades att Melba skulle vara lite mer medgörlig och mottalig för lite flirt och konversation så att BOEL-testet skulle gå att genomföra. Men faktiskt så gick det riktigt bra, Melba gjorde precis som man skulle, dvs höll i en pinne med ena handen, flyttade den till munnen och till andra handen och reagerade på ljuden som hon utförde. Bra Melba! Efter testet var färdig ville Melba ner på golvet och stå upp så hon stod o travade vid sköterskans ben och hon fick sen promenera med Melba och hon snackade tom med henne!! Så förhoppningsvis så har de blivit kompisar nu, Melba verkar ha lite lång lära-känna-sträcka med vissa!

Precis efter sköterskan gått såg jag att det är två framtänder på frammarch.!!! Så inte konstigt att hon varit ledsen och så, febern har väl förmodligen berott på det plus att hon haft en riktig otur och åkt på flera förkylningar på raken så hon har inte riktigt hunnit återhämta sig emellan dem. Rådfrågade vår granne lite, som är läkare om hur länge förkylningar håller i sig när de är sådär små och när man ska kontakta läkare. Hon sade att det inte var så farligt förrän febern är mer ihållande och allmänntillståndet är försämrat en längre tid. Och eftersom Melba bara varit "gnällig" och inte tappat aptit eller törst så borde det inte vara någon fara. Skönt att höra det från någon som vet, även fast jag redan vet att det ligger till så så är det alltid skönt att få det bekräftat.

Efter BOEL-testet skulle vi ha träffat Emma och Sussi för lite lunch men det blev avbokat.  Så vi våldgästade Sandra, Filippa, Madde och Vilmer lunchdate. Det blev lunch på Beirut Seller, men vi blev inte så långvariga. Melba var riktigt otålig och ledsen och var inte alls nöjd oavsett vad som skedde. Det blev en tur på stan och sen hemåt, så jag fick lite tid med Melba innan jag skulle iväg och jobba. VI gick hem åt Mellis, gick till lekparken så Melba fick gunga och sen en kort promenad så hon sov en sväng.

Madde och Vilmer Filippa som nyligen lärt sig att sitta själv, duktigt!

Melba i gungan, lite läskigt verkar det vara, men hon höll ett stadigt grepp i däcket.



På kvällen var jag och jobbade och Daniel hemma med Melba. När jag kom hem lagade vi mat och sen åt lite mysig sen middag med tända ljus och småpratade lite innan jag totaldäckade. Helt slut var jag när kl var 22 så bums i säng blev det. Kl 00 vaknade Melba och vägrade somna om , eller snarare hon kunde väl inte eftersom honhade så ont i tänderna och så var hon så förkyld så nappen var ju ingen tröst. Hon kramade Puh hårt och vred och vände sig men så fort hon fick lite lugn och ro så slog hon upp ögonen igen och var ledsen. Så Daniel och jag hade fullt upp den natten. Vi flyttade henne till vår säng runt 03 och då låg hon vaken till halv fem ungefär och grejade innan hon tilllsut somnade och sov till kvart över sju. Puh vilka nätter det är når hon är sjuk, det är raka motsatsen mot när hon är frisk. Hon sover ju annars hela nätter och som mest så vaknar ju hon runt 05, vill ha nappen och somnar sen om till runt 7. Hoppas att hon snart får tillbaka sin rytm. Så även vi får lite mer kvalitativ sömn, det tokiga är ju att vi inte har nåt eget rum till henne, det blir ju automatiskt att Daniel blir väckt även om vi bestämt att jag ska ta henne under natten. Så vi har bestämt att om hon i fortsättningen kommer sova dåligt får en gå ut och lägga sig på soffan så inte båda är som spöken dagen efter.

//Karolina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0